Crunchyroll Review

Anime fans är bortskämda för val nu när det gäller videostreamingtjänster. Crunchyroll är ett av de mest kända namnen i rymden och med goda skäl. Det erbjuder över 1200 serier, många simulcast-shower och en annonsfri nivå. Observera att Crunchyroll riktar sig specifikt till anime fans; om du vill titta på tecknade filmer eller andra animationer är det inte den bästa servicen. Om du föredrar dubs, snarare än subs, blir du besviken över att den stora majoriteten av Crunchyrolls bibliotek bara har den senare.

vad kan du titta på Crunchyroll?

Crunchyrolls bibliotek bryts ner i anime och drama, med den förra som huvuddelen av innehållet. Shower distribueras över många genrer, som action, äventyr, komedi, drama, fantasi, Musik, mysterium, romantik och sci-fi, bara för att nämna några. Toppshower inkluderar Attack on Titan, Death Note, FLCL, Fullmetal Alchemist: Brotherhood, Hunter X Hunter, One-Punch Man, flera Naruto-serier och Yuri!!! på is. Crunchyroll producerar också originalanime-serier, inklusive en plats längre än universum, In/Spectre och The Rising Of The Shield Hero. Andra Crunchyroll-original som Meso-Amerika baserat Onyx Equinox och 1870-talet-Japan era Meiji Gekken: Sword & Gun är inställda på premiär snart också. Det finns för många program på Crunchyroll för att lista dem alla, men du kan hitta den kompletta listan över dem på Crunchyrolls all shows-sida.

andra anime-strömmande webbplatser fyller några av Crunchyrolls täckningsgap, samtidigt som de erbjuder många av samma shower. Hulu har till exempel de flesta av de icke-ursprungliga showerna som nämns ovan, plus Cowboy Bebop, några Dragon Ball-serier och Trigun. Netflix har många av samma populära titlar också, förutom hyllade plattformsexklusiva anime som Devilman Crybaby, Cannon Busters och Castlevania. DC Universe har visar specifikt inom västra DC universum som Batman: The Animated Series, Harley Quinn och Titans.

Crunchyroll, som de flesta andra dedikerade anime-streamingtjänster, upprätthåller ett bibliotek med simulcast-program. Simulcast episoder är tillgängliga för streaming, i de flesta fall, ungefär en timme efter att de ursprungligen luft. För närvarande har Crunchyroll cirka 40 simulcast-shower i sitt bibliotek, inklusive Ace of the Diamond, Black Clover, in/Spectre, My Hero Academia och One Piece. Du kan hålla reda på alla avsnittsutgåvor med Crunchyrolls simulcast-kalender. Funimation och Hulu erbjuder också simulcast-serier.

liknande produkter

Netflix

läs Netflix recension

Hulu

Funimation

Amazon Prime Video

CBS All Access

HBO nu

britbox

Acorn TV

läs ekollon TV Recension

Disney+

Starz

Showtime

div>

retrocrush

DC Universe oändlig

drama på Crunchyroll inkluderar en live-action Death Note-anpassning, några Ultraman-shower och till och med några av Bruce Lees katalog. Dessa är verkligen inte den viktigaste dragningen av tjänsten, men vissa målgrupper kan uppskatta deras inkludering.

en dedikerad anime-streamingtjänst, som Crunchyroll, borde fungera bra för dig om det är det enda du bryr dig om. Men om du eller någon annan i ditt hushåll vill titta på populära program och filmer (eller till och med andra animerade serier) är det bättre att välja en streamingtjänst, som Netflix eller Hulu, som också innehåller vanligt innehåll. Netflix bästa original inkluderar till exempel Bojack Horseman, Stranger Things och The Witcher. Hulu har också några populära exklusiva, som The Handmaid ’ s Tale och Veronica Mars omstart. Disney + är ett bra alternativ för familjevänliga shower och animationer, med Shower som Mandalorian och Star Wars: The Clone Wars.

prissättning och plattformar

Crunchyroll erbjuder både en gratis och betald nivå. Den fria versionen stöds av annonser och inkluderar inte simulcasts eller tillgång till alla Crunchyrolls anime och manga. Crunchyrolls premiumnivå på $7.99 per månad tar bort dessa begränsningar. I synnerhet stöder alla nivåer 1080p-streaming.

Observera att Crunchyroll ägs av Otter Media, ett dotterbolag till AT&T: s Warner Media. Otter Media äger också en anime-streamingtjänst som heter VRV, som buntar allt Crunchyrolls innehåll, plus flera andra kanalers värde av anime (Hidive), Tecknade filmer (Boomerang, Cartoon Hangover, Nicksplat och Mondo) och spelinnehåll (RoosterTeeth). Denna mängd innehåll är varför VRV är våra redaktörers val för anime streaming.

prenumeranter har några alternativ för att kombinera Crunchyroll med VRV. En är Crunchyrolls Super Fan Pack för $14.99, som inkluderar allt på VRV och Crunchyroll, plus rabatter på MunchPak och Right Stuff Anime-butikerna. Du kan också registrera dig för ett gratis, annonsstödat VRV-konto och länka din befintliga Crunchyroll (gratis eller premium) profil. Ännu ett alternativ är att anmäla sig till VRV Premium ($9.99 per månad) för att få full tillgång till varje kanal på VRV, inklusive Crunchyroll. Denna plan får rids av annonser, för.

andra anime-streamingtjänster tar ut ett liknande pris. Funimations premiumversion kostar till exempel $ 7,99 per månad. Det erbjuder också en gratis, ad-version som stöds. Ett DC Universe-medlemskap kostar också $ 7.99 per månad, medan VRVS premiumplan är $9.99 per månad. Hulus annonsstödda nivå kostar $ 5.99 per månad, men du kan betala $11,99 per månad för att bli av med annonser. Netflix börjar på $8.99 per månad, men vi rekommenderar att folk prenumererar på Netflix standardplan på $12.99 per månad istället, vilket låser upp 1080p-streaming och två samtidiga strömmar. Om du inte vill betala någonting är Retrocrushs bibliotek med klassisk anime helt gratis.

vanliga videostreamingtjänster tar också ut ett liknande månadspris. Disney + är till exempel $6.99 per månad, medan Amazon Prime Video är $ 8.99 per månad. CBS All Access: s annonsstödda nivå är $ 5.99 per månad, men det erbjuder en annonsfri nivå för $9,99 per månad.

en unik aspekt av Crunchyroll är dess kläder och manga butik. Här kan du bläddra bland varor som passar en holistisk weeb-livsstil, till exempel böcker, figurer, kläder och hemvideor (om du vill att fysiska medier ska komplettera din streaming). Funimation har också en butik, men Crunchyroll ’ s shop var det enda stället vi såg japanska snacks tillgängliga för försäljning, kanske för att leva upp till tjänstens läckra namn.

Crunchyroll finns på många olika plattformar och enheter inklusive media streaming-enheter (Chromecast, Apple TV, Roku och Fire TV), mobiltelefoner (Android och iOS) och flera spelkonsoler (Xbox One, PlayStation 3, PlayStation 4 och Wii U). Crunchyroll saknar särskilt stöd för Nintendo Switch och stöder inte längre Xbox 360 eller den ursprungliga Wii. Hulu erbjuder både On-demand och live TV streaming på Switch.

Crunchyroll på webben

Crunchyrolls webbgränssnitt är snabbt att navigera och har ett distinkt Grått, vitt och orange färgschema. Mängden information på en sida kan dock vara överväldigande. Gränssnittet känns mer som ett forum online än en dedikerad streamingtjänst. Du navigerar upplevelsen via en toppmeny för Shower, Manga, nyheter, spel och butik. I det övre högra hörnet finns en knapp för din kö, en slumpmässig knapp (en härlig funktion som serverar det första avsnittet av en okänd show) och din profilikon. Kön låter dig Sortera sparade program efter data som nås eller data läggs till, men du kan inte sortera poster alfabetiskt eller söka i listan.

profilområdet låter dig uppdatera din grundläggande information, lägga till information om dina anime-relaterade intressen och anpassa ditt profilfoto. Du kan också ställa in meddelanden och Innehållsinställningar (till exempel dölja äldre innehåll eller ställa in ett standardspråk), samt visa betalningshistorik detaljer.

På sidan visar kan du sortera alla anime-och dramatitlar efter populära, Simulcasts, uppdaterade, alfabetiska, genrer, årstider eller Släppkalender. När du för muspekaren över en showens miniatyrbild kan du direkt lägga till den i din kö. Genom att klicka på showen kommer du till dess detaljsida, där du kan bläddra bland tillgängliga avsnitt, se Användarbetyg och hitta simulcast-information.

huvuduppspelningsgränssnittet är rörigt, så du bör titta på videor i helskärmsläge för att undvika distraktioner. Som standard fylls utrymmet kring innehållet inte bara med annonser utan användarkommentarer, en karusell för episoder i vilken show du tittar på, rekommendationer för andra program och länkar till annat Crunchyroll-innehåll som nyheter och webbläsarversioner av anime mobilspel. Kvaliteten på dessa spel själva, självklart, kommer att variera.

videospelaren själv är mestadels i nivå med tävlingen. Förutom de vanliga uppspelnings-och volymkontrollerna finns det en nästa avsnittsknapp och en kugghjulsikon för att välja uppspelningsupplösning och undertextspråk. Tyvärr får du inte spola tillbaka eller spola framåt knappar och du kan inte anpassa undertextens utseende. Funimations presentation är lite snyggare och har mer praktiska detaljer som möjligheten att hoppa framåt och bakåt några sekunder. Acorn TV låter dig anpassa textning direkt från spelaren.

Crunchyroll tog konstigt lång tid att flytta över från föråldrad Flash till en modernare Videospelare, och kompatibilitetsproblem uppstod när man testade mangaläsaren på webben. Lyckligtvis fungerar videospelaren själv bra, med smidig uppspelning över Pcmags Wi-Fi-nätverk (15Mbps nedladdning).

Crunchyroll på mobilen

Vi testade Crunchyrolls mobilapp på en Google Pixel 3 som kör Android 10. Appen använder samma orange och vita färgschema som på webben, vilket skapar ett konsekvent utseende över plattformar. Överst i appen finns en överflödesmeny för åtkomst till Kontoinställningar på ena sidan och en sökfält på den andra. Kontoinställningsavsnittet är ganska grundläggande. Det enda verkliga anpassningsalternativet är att ändra appens språk och manga-visningskvalitet. Sidomenyn har också massor av externa länkar till andra Crunchyroll-appar som dess Manga-App, nyhetsapp och butik. CBS All Access integrerar sin butik direkt i appen. Det finns också en länk till VRV-appen, men länken vidarebefordras till en trasig URL vid testtillfället.

relaterade

• de bästa Videostreamingtjänsterna för 2021

appens toppnavigeringsmeny har fyra objekt: Hem, Ny, Anime och Manga butik. Crunchyroll delar hemavsnittet i en min kö (i huvudsak en lista med program som du sparar för att titta på) och mina Historiklistor. Det nya avsnittet organiserar shower i två kategorier: den här säsongen och uppdaterade avsnitt. Titlar listas i alfabetisk ordning, men vi skulle vilja se möjligheten att Sortera efter genre eller popularitet, till exempel.

den dedikerade Anime-sektionen har alla dessa filteralternativ som den nya fliken saknar. Du kan Sortera efter Popularitet, släppsäsong, titel eller genre. Manga-sektionen kan också sorteras efter nyaste och presenterade.

funktioner och tillgänglighet

en viktig skillnad mellan Crunchyroll och Funimation är deras respektive stöd för undertexter och dubs. För några år tillbaka ingick de två tjänsterna ett avtal som skickade undertextat innehåll till Crunchyroll och dubbade innehåll till Funimation, med tanken att samtidigt bygga båda sina bibliotek. Även om det avtalet inte längre är i kraft, är klyftan mellan subbed och dubbat innehåll detsamma. Vid tidpunkten för publiceringen har Crunchyroll bara cirka 50 shower i sitt bibliotek med engelska dubs.

Crunchyroll stöder inte Offline nedladdningar på mobila enheter, vilket är en betydande begränsning. De flesta andra vanliga videostreamingtjänster stöder den funktionen, inklusive Hulu (ad-free), Amazon Prime Video och CBS All Access (ad-free). Tjänsten uppfyller åtminstone standarden för samtidiga strömmar, vilket gör att upp till två enheter kan visa innehåll samtidigt. BritBox outclasses Crunchyroll här, med stöd för upp till fem samtidiga strömmar.

Vi skulle också vilja se Crunchyroll anta mer sofistikerade föräldrakontrollverktyg. Vi gillar att du kan filtrera mogen video och manga innehåll i inställningarna, men det finns inget sätt att låsa dessa inställningar ner. Kanske, med tanke på bibliotekets storlek, skulle möjligheten att vitlista de serier som en förälder anser vara lämpliga för sitt barn vara till hjälp. Crunchyroll bör också lägga till stöd för flera användarprofiler under ett konto. Ytterligare profiler skulle hjälpa Crunchyroll-användare att hålla sina köer organiserade och låta dem bättre ställa in sina profiler.

Crunchyroll och VPN

en VPN är ett utmärkt sätt att skydda din integritet online från skadliga aktörer och din Internetleverantör. En annan fördel är att de kan hjälpa dig att förfalska din verkliga geografiska plats när du är online. Många videostreamingtjänster tillåter dig därför inte att använda en VPN eftersom strömningsrättigheter ofta är låsta till vissa regioner. Vissa tjänster är helt enkelt inte tillgängliga för invånare i andra länder än USA eller Kanada. Den inneboende internationella karaktären hos Crunchyrolls innehåll fick oss att undra om en VPN-anslutning skulle hindra oss från att strömma.

lyckligtvis upplevde vi inga större problem med att titta på anime med vår test Windows-enhet ansluten till ProtonVPN-servrar i Danmark och Kanada. Även om din VPN fungerar med alla dina videostreamingtjänster idag, är det ingen indikation på att det kommer att göra det i framtiden. Många videostreamingtjänster fortsätter att försöka hitta nya sätt att upptäcka och blockera VPN-trafik.

Anime för alla

Crunchyroll är en imponerande anime streamingtjänst på grund av sin överväldigande katalogstorlek och starkt stöd för simulcasts. Det har också exklusiva originalanimeserier och nya extras som en kläder och manga butik. Som sagt, det saknas offline nedladdningar och relativt få av dess visar stöd dubs. Vi kommer inte att utse en Editors’ Choice-tjänst för anime streaming ännu, tills vi har haft chansen att omvärdera varje tjänst. Både gamla och nya konkurrenter har fördelar. Till exempel buntar våra redaktörers val VRV alla Crunchyrolls bibliotek, plus flera andra kanaler-värda anime och tecknade filmer. Under tiden erbjuder Funimation överlägset stöd för dubbat innehåll.

För allmänna målgrupper är Netflix våra redaktörers val för streaming på begäran på grund av dess förstklassiga original och utmärkta funktioner. Hulu och YouTube TV är våra Editors’ Choice-vinnare för live-tv-streaming, eftersom båda erbjuder ett brett utbud av kanaler och funktioner till ett rimligt pris.

Crunchyroll

3.5

se det