Reader svar kritik

Var är jag?
hem- > utvecklingen av Alice kritik- > Läsarresponskritik

”Vi tycker att något riktigt barn kan vara mer förbryllat än förtrollat av denna styva, överspänd historia.”- Granskning av Alice ’ s Adventures in Wonderland (1865)

”Lewis Carroll, å andra sidan, besviker de flesta av dessa studenter. De föredrar ”sense”till”nonsense”…” – Gillian Adams (1985)

Inledning

läsarens svar är en kritisk teori som betonar vikten av läsarens roll vid konstruktion av läsarens betydelsen av ett litteraturarbete. Lois Tyson erbjuder denna definition: ”Reader-response theory … hävdar att vad en text inte kan separeras från vad den gör…Reader-response teoretiker delar två övertygelser: (1) att läsarens roll inte kan utelämnas från vår förståelse av litteratur och (2) att läsarna inte passivt konsumerar den mening som presenteras för dem med en objektiv litterär text” (170). Reader-response teoretiker inser att texter inte tolkar sig själva. Även om alla våra bevis för en viss tolkning kommer från själva verket, och även om alla som läser texten tolkar den på samma sätt (så osannolikt som det kan vara) är det fortfarande vi, läsarna, som gör tolkningen och tilldelar texten mening. Läsarens svarskritik tillåter inte bara, men intresserar sig även för hur dessa betydelser förändras från läsare till läsare och då och då.

läsarens svar på Alice

på ett sätt är hela denna webbplats en studie i läsarens svar. När allt kommer omkring representerar varje kritiker, filmskapare, illustratör, musiker och fansida jag har undersökt en läsare med sin egen tolkning av vad Alice är, borde vara eller borde få oss att känna. Och det är svårt att hävda att kulminationen av alla dessa tolkningar, den ”kollektiva Alice-myten” inte påverkar texten. När allt kommer omkring kan vi inte riktigt läsa Alice på samma sätt om vi vet att ”alice” är ett gatunamn för LSD, eller att Lewis Carroll tog nakna fotografier av sina ”barnvänner” eller om vi har sett Tim Burton Alice i Underlandet. Vår kultur har förändrats och det har Alice också, även om Charles Dodgson har varit död i över 100 år. Som Robert Phillips uttryckte det, ” Alice är vad du gör av henne. Det bör snabbt sägas att ingen har vetat exakt vad man ska göra av henne…”(xxi).

ett intressant sätt att spåra läsarens svar på Alice är att se henne ”växa upp” i de olika medierna som hon har anpassats för. Helen Pilinovsky märkte trenden i sin artikel, ”Body as Wonderland: Alice’ s Graphic Iteration in Lost Girls” (182). I Alice-böckerna får Alice en ålder av sju och en halv och Tenniels Alice verkar vara ungefär den åldern, kanske lite äldre. Men med tiden har Alice blivit äldre, från Arthur Rackhams tio eller elva år gamla Alice 1907, till Harry Furniss ”sexiga” pre-teen Alice 1926. Disneys Alice verkar vara lite yngre, kanske 9 år gammal, men då börjar hon åldras igen. Hon är tonåring i Jonathan Millers 1966-film, som hon är i 1990-talets TV-serie. Och slutligen är de två senaste Alices, Tim Burtons i 2010-filmen, och Nick Willing i 2009 Syfy mini-serien, i sena tonåren eller början av tjugoårsåldern. Dessa ”vuxna” Alices är ett fascinerande exempel på hur” Alice myth ” har utvecklats och hur Alice har förändrats i sina läsares fantasi.

Alice växer upp:

>>>

John Tenniel (1865) ——-> Arthur Rackham (1907)—–> Harry Furniss (1926)—–>

>>

Jonathan Miller (1966)———–> Tim Burton (2010) ————> Nick Willing (2009)

Studentrespons

Gillian Adams har också skrivit en intressant artikel om hennes högskolestudenters svar på Alice när det lästes i hennes klass. Hon skriver att

”bristen på någon uttrycklig, tydlig instruktion i texten inte bara om hur ett barn ska bete sig i Alice situation, men till läsarna av texten om hur de ska tolka det, ger ett negativt svar hos många studenter. Carrolls intelligens, hans intellekt, hans konstnärskap, hans känsla av lek, går förlorad på dem, och de kan inte acceptera en text så öppen och så ambivalent.”(9)

kanske ligger deras besvikelse i det faktum att Alice Vi tror att vi känner och älskar inte längre är Carrolls Alice. Det är en semi-imaginär sammanslagning av alla hennes anpassningar, hälften täckt av myter och rykten. Men eftersom denna nya ”Alice” påverkar vår förståelse och därmed vår tolkning av Alice-texterna, är en god förståelse för läsarens svar på Alice nödvändigt och fördelaktigt för vårt eget svar.

vill du läsa mer?

Wikipedia Article on Reader Response Criticism

CLICK ME