Disney Hedbanz Board Game Review och regler

ett tag tillbaka tog jag en titt på Hedbanz för vuxna. Medan spelet kan få dig att se lite löjligt ut, blev jag positivt överraskad av spelet. Det var långt ifrån perfekt men det var en trevlig upplevelse om du vill ha ett spel som är lätt att spela och inte särskilt allvarligt. Att vara ett fan av Disney, när jag hittade Disney Hedbanz i thrift store för $1 var jag tvungen att ge spelet en chans eftersom det kan överraska mig som Hedbanz för vuxna gjorde. Precis som Hedbanz för vuxna är Disney Hedbanz ett roligt litet familjespel för Disney-älskare.

hur man spelar Disney Hedbanz

Setup

blanda korten och placera dem nedåt i mitten av bordet. Varje spelare tar ett pannband och placerar det på huvudet. Ett kort delas ut med framsidan nedåt till varje spelare och de placerar det på huvudbandet utan att titta på kortet. Varje spelare tar tre Mickey chips och ett prov fråga kort. Den yngsta spelaren får gå först.

spela spelet

en spelare börjar sin tur genom att vända över timern. Spelaren börjar ställa ja eller nej frågor försöker räkna ut identiteten på kortet på deras pannband. De andra spelarna kommer att svara på frågorna med antingen ”ja”, ”nej”, ”kunde vara”och” jag vet inte”. Spelaren kan fortsätta ställa frågor tills timern tar slut.

kort från Disney Hedbanz
denna spelare har kortet för Stitch. Spelaren kanske vill ställa frågor om deras karaktär är en människa, om deras karaktär är blå, etc.

När en spelare tror att de känner till kortets identitet på huvudbandet kan de gissa. Om spelaren har fel händer ingenting och spelet fortsätter som normalt. Om spelaren har rätt tar de bort kortet från pannbandet och blir av med en av sina Mickey chips. Spelaren placerar ett annat kort på pannbandet utan att titta på det. Om det fortfarande finns tid kvar kan spelaren börja ställa frågor till det nya kortet.

om en spelare inte tror att de kommer att kunna räkna ut sitt kort kan de bli av med kortet och dra ett nytt kort. Spelaren måste dock ta ett Mickey-chip från mitten av bordet.

vinna spelet

den första spelaren att bli av med alla sina Mickey chips först vinner spelet.

vinnande Disney Hedbanz
denna spelare har blivit av med alla sina Mickey chips och har därmed vunnit spelet.

mina tankar om Disney Hedbanz

om det inte redan var uppenbart är Disney Hedbanz inte ett spel som du tar väldigt seriöst. Utan att ens ta upp det konstiga huvudbonaden kommer Disney Hedbanz inte att vara för den seriösa spelaren. Om du är den typ av spelare som inte kan göra narr av sig själva du förmodligen inte kommer att ha mycket kul med Hedbanz. Disney Hedbanz är den typ av spel som du spelar för att ha kul istället för att fokusera på att försöka vinna spelet.medan Disney Hedbanz aldrig kommer att bli förvirrad för ett mycket strategiskt spel, finns det mer strategi för spelet än du förväntar dig. Medan du bara slumpmässigt kan komma med frågor att ställa, är en bra uppsättning frågor för att begränsa de möjliga alternativen verkligen till hjälp i spelet. Jag gillar verkligen mekanikern” 20 frågor ” där du använder dina frågor för att begränsa din identitet. Till exempel räkna ut om du är en människa, djur eller objekt verkligen hjälper i spelet. En annan bra fråga att ställa är om ditt kort är från en Disney-eller Pixar-film på grund av distributionen av kort i spelet (mer om detta senare). Även om det finns tur att få en karaktär som du faktiskt vet, spelare som ställer bra frågor kan få en tydlig fördel i spelet.precis som med det vanliga Hedbanz-spelet finns det stunder som kan vara ganska roliga i Disney Hedbanz. Det som gör Hedbanz-spelen roliga är det faktum att spelare utan att veta vilket kort som finns på huvudet kan ställa några roliga frågor baserat på teckenkortet på huvudet. Särskilt ett ögonblick som var riktigt roligt var när en spelare satte Dopey-kortet på pannbandet och alla började skratta. Detta berodde på att kortet var ganska passande för spelaren. Spelaren undrade vad som var så roligt och när de räknade ut sitt kort började de också skratta.

att vara ett fan av Disney och ha sett alla teatraliskt släppta Walt Disney Animation Studio-filmer var jag intresserad av att se hur bra jag skulle göra i spelet. Medan jag inte skulle kalla spelet särskilt svårt, skulle jag säga att Disney Hedbanz är ett spel som starkt gynnar människor som har sett alla de mest populära Disney-filmerna. Korten gynnar betydligt nyare filmer med de enda korten från äldre Disney-filmer som de mycket igenkännliga huvudpersonerna. Efter att ha sett alla de teatraliska Disney-filmerna kände jag faktiskt inte ens alla karaktärerna eftersom jag inte hade någon aning om vem Silvermist var (från Tinkerbell-filmerna). Annars kände jag igen alla andra karaktärer men jag skulle förmodligen inte kunna namnge dem alla.

Disney Hedbanz är ett spel som jag tror att barn faktiskt kan ha en fördel gentemot sina föräldrar i. Medan vuxna kommer att vara bättre på att ställa bra frågor för att begränsa sin identitet, barn är mer benägna att känna till många av karaktärerna i spelet. Om du inte är en diehard Disney-fan tror jag att du kommer att ha problem med att komma ihåg namnen på några av karaktärerna som ingår i spelet. För att vara mer tillgänglig för yngre barn varje kort innehåller två identifierare med en är tecken namn medan den andra är ett generiskt ord som kan associeras med tecknet. Även om detta var avsett för yngre barn, jag kan se en hel del vuxna dra nytta av att använda enklare identifierare för en hel del av korten.

att vara Disney Hedbanz jag var faktiskt ganska förvånad över hur många av korten är för Pixar tecken. Pixar ägs uppenbarligen av Disney men nästan hälften av korten är dedikerade till bara ett par Pixar-filmer. Med åtta kort (över 10% av de totala korten) tillägnad Toy Story kändes det som att nästan varje karaktär som talar i Toy Story-franchisen har ett kort i spelet. Jag gissar att detta gjordes eftersom Pixar-karaktären förmodligen är mer bekant för barn men jag önskar att en större andel av korten var från Disneys sortiment eller åtminstone Pixar-korten kunde ha spridits bland fler av sina filmer.

jag måste ge Spin Master kredit för Disney Hedbanz komponenter. Du får bara kort, pannband och chips men den lilla extra ansträngningen som läggs i dem är trevlig. Medan de kan få dig att se löjligt ut, gillar jag verkligen tillägget av Mickey-öronen för pannbanden. Chipsen som formas som Mickey-huvuden är också trevliga. Medan jag önskar att spelet skulle ha haft några fler kort, är 78 kort en anständig mängd kort som borde vara för en anständig mängd spel. Sannolikheten för att du kommer ihåg alla korten är också osannolikt så att du kan spela upp korten och fortfarande ha kul. Jag önskar att det fanns fler kort men eftersom att använda samma kort om och om igen kommer att bli repetitiva någon gång.

ska du köpa Disney Hedbanz?

Hedbanz för vuxna förvånade mig tidigare och Disney Hedbanz förvånade mig också. Det är långt ifrån ett perfekt spel men du kan ha en överraskande mängd kul om du inte tar spelet för allvarligt. Det finns en strategi för att komma med bra frågor för att begränsa vilket kort som finns på ditt huvud. Till skillnad från de mer traditionella Hedbanz-spelen kräver Disney Hedbanz en hel del kunskap om Disney-filmer. Du behöver inte vara expert på Disney-filmer men du behöver veta många av karaktärerna från de mest populära Disney-filmerna eller du kommer inte att göra det bra i spelet.

Om du inte är ett stort fan av Disney borde det inte komma som en överraskning att Disney Hedbanz inte kommer att vara för dig. Om du gillar seriösa spel kommer det inte heller att vara för dig. Om du vill ha ett snabbt roligt spel som du inte behöver ta på allvar men du kan ha en överraskande mängd kul med Disney Hedbanz. Om du kan få en hel del på spelet skulle jag rekommendera att plocka upp det.

Om du vill köpa Disney Hedbanz kan du hitta den online: Amazon

, eBay

Lämna ett svar