Articles

Hvad betyder ACV SaaS i markedsføring?

vil du øge din organiske trafik med 20-100%? Vi byggede en række SEO-værktøjer, der er designet til at øge din organiske placering og skalere kvalificeret trafik til din hjemmeside. Klik her for at lære mere og komme i gang.

ACV (årlig kontraktværdi) hjælper med at bestemme sundheden for din SaaS-virksomhed.

det giver dig mulighed for at identificere kunder med lavt niveau, så du kan sælge dem for at generere flere indtægter. Faktisk genererer størstedelen af succesfulde SaaS-virksomheder 16% af ACV ved at sælge til deres kunder.

men når det kommer til forståelse og beregning af ACV, er der meget forvirring i branchen.

i denne artikel vil jeg forklare ACV og diskutere forskellen mellem ACV og ARR. Jeg vil også beskrive måder at beregne og øge din SaaS ACV på.

lad os begynde!

Book min gratis Saas Marketingkonsultation

ACV Definition

årlig kontraktværdi (ACV) henviser til abonnementsindtægterne genereret fra hver kontraheret kunde om et år. Så hvis en kunde underskriver en treårig aftale for $30.000, vil din ACV være $10.000.

Hvis du opkræver engangsgebyrer (for opsætning, onboarding eller træning), vil din ACV for det første år være højere end de senere års ACV i en flerårig kontrakt.

lad os antage, at du har tilmeldt dig to kunder:

  • kunde a valgte en $299 per år plan for 2 år. Engangsgebyrer for denne plan er $70.
  • kunde B valgte en $ 199 per år plan for 2 flere år. Engangsgebyrer for denne plan er $45.

Her er hvad din ACV vil være:

  • ACV for det første år = ($299 + $70 + $199 + $45)/2 = $306.50
  • ACV for andet år = ($299 + $199)/2 = $249

som du kan se, er ACV for det første år højere end det andet år på grund af engangsafgifterne.

Sådan beregnes ACV

beregning af ACV er ret simpelt. Her er to formler til beregning af ACV:

ACV = samlet kontraktværdi/antal kunder under kontrakt

eller…

ACV = (månedlig tilbagevendende omsætning * 12)/antal kunder under kontrakt

lad os sige, at du tilmeldte dig to kunder:

  • kunde a accepterer en $2.200 om året aftale i et år og betaler årligt.
  • kunde B accepterer en aftale på $6.000 i 24 måneder. Dette bringer os til en MRR (månedlig tilbagevendende omsætning) på $250. Dette vil blive værdsat til $3000 i form af ACV.

derfor:

  • ACV for det første år = ($2,200 +$3,000)/2 = $2,600
  • ACV for andet år = $3,000/1 = $3,000

ACV vs. ARR

ARR (årlig tilbagevendende omsætning) afslører, hvor meget indkomst du kan forvente baseret på årlige abonnementer, mens ACV afslører den gennemsnitlige omsætning, du kan generere fra kontraherede kunder.

lad os se på et eksempel for bedre at forstå forskellen mellem ACV og ARR.

Antag, at du har tre kunder:

  • kunde a: accepterer at betale $1.600/år i 1 år
  • kunde B: Accepterer at betale $1.300 / år i 2 år
  • kunde C: accepterer at betale $1.800 / år i 3 år

beregning af ARR

ARR er summen af, hvad hver kunde betaler dig om et år:

  • år 1: $1,600 + $1,300 + $1,800 = $4,700
  • år 2: $1,300 + $1,800 = $3,100
  • år 3: $1.800 = $1.800

beregning af ACV

ACV er gennemsnittet af alle abonnementsindtægter:

  • år 1: ($1,600 + $1,300 + $1,800)/3 = $1,566.60
  • år 2: ($1,300 + $1,800)/2 = $1,550
  • år 3: $1,800/1 = $1,800

Hvornår skal du bruge hver Metric?

Du skal bruge ARR, når du vil måle den samlede eller årlige vækst i dit SaaS-selskab. ARR inkluderer også den månedlige tilbagevendende omsætning (MRR). Sporing af ARR hjælper dig med at planlægge forretningsudvidelse på både kort og lang sigt.

Du skal bruge ACV, når du skal bestemme, hvordan din SaaS-virksomhed klarer sig. ACV hjælper med at måle dine salgs-og kundesuccesholds præstationer over tid. Det informerer dig også om, hvor meget du skal investere i marketing-og salgsindsats.

mere SaaS indhold:
* SaaS marketingstrategi: 12 Killer ideer til at vokse din virksomhed
* 5 grunde til, hvordan SEO gavner din SaaS forretning (+SaaS SEO strategi)
* En 3-trins strategi til at opbygge Links og Drive henvisningstrafik til din SaaS hjemmeside

Hvad er en typisk SaaS ACV?

der er ikke nok data til at indstille et typisk SaaS ACV-benchmark. Derudover er der også en bred vifte af abonnementsmodeller, B2C vs. B2B-salg og virksomhedsspecifikke beregninger.

KBCM Technology Group gennemførte en undersøgelse, der bestod af 400 private SaaS-virksomheder, som afslørede, at den gennemsnitlige ACV er $21.000. I undersøgelsen havde 26% af virksomhederne en ACV på mindre end $5.000, mens 13% havde mere end $100.000.

Husk dog, at undersøgelsen var lille og ikke brugte en bred nok prøve til at repræsentere SaaS-industrien som helhed.

en anden undersøgelse, Denne af RJMetrics, viste, at der er en enorm forskel mellem B2B og B2C virksomheders ACV. Ifølge undersøgelsen har B2C SaaS-virksomheder en gennemsnitlig ACV på $100, mens det for B2B er $1.079:

gennemsnitlig ACV efter forretningsmodel

gennemsnitlig ACV efter forretningsmodel

Bemærk: ACV er direkte proportional med CAC. Selvom din ACV virker lav mod dine jævnaldrende, kan du generere så meget overskud, hvis du ikke bruger så meget til at erhverve kunder.

dyk dybere: SaaS CAC: en Guide til kundens anskaffelsesomkostninger

Sådan øges din ACV

din ACV afhænger stort set af den type målgruppe, du har. Har en lav ACV, men deres CAC er også mindre. I modsætning hertil har Salesforce en høj ACV, men de bruger mere på at sikre kontrakter.

uanset dit publikum er der nogle gode måder, der kan hjælpe med at øge din ACV.

1) opsalg til eksisterende kunder

opsalg er den mest pålidelige måde at øge den indtjening, du genererer fra hver kunde. Mange af de bedste SaaS-virksomheder udnytter opsalg-taktikken for at øge deres ACV.

den bedste måde at sælge på er ved at tilføje værdi til dine premium SaaS-planer. Når kunderne begynder at få de resultater, de leder efter, vil de naturligvis opgradere deres plan. Her er et par mere taktik til opsalg til dine eksisterende SaaS kunder:

  • Hjælp kunderne med at forstå den værdi, de allerede får. Giv dem derefter forslag til salg baseret på deres tidligere adfærd, produktbrug og aktuelle behov.
  • pleje kunder via e-mails og telefonopkald (hvis relevant). Giv tip, vejledningsvideoer, hacks og branchenyheder for at opbygge tillid til dem.
  • fremhæv de fordele, kunden får ved at opgradere deres plan. For eksempel sender Grammarly e-mails, der nævner de vigtigste fordele ved at opgradere planen i detaljer. Her er en e-mail, jeg modtog fra dem, som klart kommunikerer, hvordan opgraderingen vil hjælpe mig:

josdks4

josdks4
  • Tilbyd en gratis prøveversion af en højere plan (i en begrænset periode) for at demonstrere, hvad kunden kan opnå ved at opgradere.del casestudier, udtalelser og anmeldelser af kunder, der opnåede deres mål ved at opgradere fra et lavt niveau til en højt niveau plan.
  • tilbyder en engangsrabat, så de får den opgraderede version til en pris, der ligner det, de betaler nu. Sørg dog for at pleje og engagere dem, så de fornyer deres plan til en normal pris.

Book min gratis Saas Marketingkonsultation

2) Filter og fokus på højt kvalificerede kundeemner

ikke alle kundeemner er ens. For eksempel er kunder af høj værdi sværere at sælge til, men på den anden side vælger de ofte pakken med højeste niveau og churn sjældnere. Ved at segmentere dine kundeemner baseret på deres sandsynlighed for at vælge forskellige planer, kan du identificere de mest rentable (højt kvalificerede) kundeemner.

Her er nogle måder at filtrere højt kvalificerede kundeemner på:

  • Bed om alle de detaljer, du har brug for for at kvalificere et kundeemne på tilmeldingssiden. For eksempel beder Single Grain om hjemmeside-URL, virksomhedsrolle og månedligt marketingbudget (oven på grundlæggende detaljer som navn og e-mail):

SG free consult

SG free consult
  • Kontroller de funktioner, dine kunder bruger mest med din gratis prøveperiode. Hvor mange rapporter genererer de hver dag? Bruger de de funktioner, der kun er tilgængelige i den øverste pakke?
  • brug datarigelsesværktøjer som Clearbit til at identificere dine ideelle kundeprofiler. Det giver alle de oplysninger, du har brug for for at kvalificere et kundeemne, såsom deres virksomheds værdi, lederens anciennitet (for at afgøre, om de kan træffe beslutninger), antal ansatte og placering.

jiea

jiea
  • Spor deres aktivitet for at finde ud af, hvilke e-mails de engagerer sig i, hvor ofte de besøger din side og de sider, de gennemser på din hjemmeside. Dette vil give dig en rimelig ide om, hvor salgsklare de er.

dyk dybere: anatomien i en effektiv Saas Leadgenereringsstrategi

3) Tilbyd ekstraordinær kundeservice

i betragtning af programmets uforudsigelige karakter kan der være en lille øjeblikkelig forsinkelse nu og da. Når det sker, henvender kunderne sig til dit supportteam. Som SaaS-virksomhedsejer skal du sikre dig, at brugeren får den rigtige hjælp på det rigtige tidspunkt.

Hvis ikke, vil du sandsynligvis miste kunden, der let kan søge efter et lignende produkt:

  • 50% af kunderne vil opgive dit produkt til konkurrencen efter kun en negativ kundeserviceoplevelse.
  • 80% vil stoppe med at gøre forretninger med en virksomhed efter to eller flere dårlige kundeserviceoplevelser.
  • 86% af kunderne er villige til at betale mere for bedre kundeservice.
  • $1.6 billioner går tabt hvert år af amerikanske virksomheder som følge af dårlig kundeoplevelse.

Her er nogle nemme måder at tilbyde ekstraordinær kundeservice:

  • tilbyde live chat support. Kunder i disse dage ønsker ikke at vente i timevis med at få svar via e-mail, de ønsker et øjeblikkeligt svar på den platform, de gennemsøger.
  • sørg for, at din Ofte stillede spørgsmål gør et godt stykke arbejde med at besvare dine kunders spørgsmål. Opdater også din Ofte stillede spørgsmål ofte for at reducere antallet af problemer, der når dit supportteam.
  • Opbyg en vidensbase, hvor brugerne selv kan finde løsninger på deres problemer. Skriv dybtgående indhold og kategoriser det baseret på typen af forespørgsel. Semrushs vidensbase har for eksempel forskellige kategorier (Kom godt i gang, vejledninger, værktøjssæt, fakturering) for at gøre det nemt for brugerne at få hjælp med det samme:

jsrdkdf

jsrdkdf
  • brug en CRM til at holde alle kundeanmodninger på et sted. Dette giver dig mulighed for at kontrollere alle de problemer, en kunde har haft tidligere, uanset hvilken kanal de plejede at kontakte dig. Dette hjælper med at give hurtige løsninger til dem.
  • Hjælp dine kunder, selv når de ikke har klaget over noget. En e-mail, hvor jeg spurgte, om jeg havde brug for hjælp til at bruge produktet. E-mailen siger, “send mig bare en e-mail med det, du gerne vil opnå med Brussumo, og jeg vender tilbage til dig med råd.”

skvmd

skvmd

dyk dybere: 3 trin til at øge SaaS-konverteringsfrekvenser med kundeuddannelse

4) Minimer Churn Rate

jo lavere churn rate, jo højere ACV.

en høj churn rate kan hindre din SaaS-virksomheds samlede vækst. Den gennemsnitlige churn-sats for SaaS-virksomheder er omkring 7.5% månedligt. Men med en vis ekstra indsats kan du identificere og reducere din virksomheds churn rate.

Her er de bedste måder at reducere din churn Sats:

  • forstå årsagen bag kunden churn. Finder de dine tjenester dyre? Var de ude af stand til at løse deres problemer ved hjælp af dit produkt? Er du utilfreds med din kundeservice? At kende den nøjagtige årsag bag churn kan hjælpe med at forbedre din drift og fastholde flere kunder.
  • forbedre onboarding processen. Mens kunder på en gratis prøveperiode ikke er inkluderet i churn-satsen, at tilslutte dem fra den første dag kan hjælpe med at konvertere dem til at abonnere på din premiumplan. Kom på et opkald eller send dem videoer for at gøre det nemt for dem at komme i gang med dit produkt.
  • brug prædiktiv analyse til at identificere kunder, der sandsynligvis holder op med at engagere sig i dit produkt. Send derefter undersøgelser via e-mails for at forstå deres oplevelse med dit produkt, tilbyde en hjælpende hånd og give rabatter for at tilskynde dem til at engagere sig i dit brand.
  • når en bruger begynder annulleringsprocessen, opfordre dem til at blive, selvom det betyder at tilskynde dem til at nedbryde deres plan. Selvom det er det sidste, du ønsker, er det stadig bedre end at miste kunden.
  • Uddann dine brugere om, hvordan du bruger dit produkt effektivt. Send vejledningsblogs, udfør hjemmesider og del casestudier om, hvordan andre kunder bruger dit produkt til at nå deres mål. For eksempel Pro skrivning Aid sender e-mails til sine kunder til at hjælpe dem med at forbedre deres skriftligt:

jifkd

jifkd

Bonus: bringe tilbage allerede kærnede kunder ved at uddanne dem om, hvordan dit produkt kan gavne dem. For eksempel, SE Ranking sendte mig en e-mail, der sagde, “Vi savner dig.”De sagde så,” vi kan altid planlægge en demo, og jeg vil vise dig alle de forskellige måder, hvordan vores program kan gavne din virksomhed.”Det virker, fordi det viser ægte omsorg for den person, der læser det.

jiskd

jiskd

dyk dybere: skal du tilbyde et Freemium-niveau til din SaaS-Platform?

5) Få din pris rigtigt

pris er en vigtig faktor i bestemmelsen af din ACV: Oplad mere end dine konkurrenter (for lignende funktioner), og dine kunder vil sandsynligvis hoppe. Reducer dine priser, og du vil ikke være i stand til at tjene penge.

derfor er det vigtigt at afbalancere din prisfastsættelse og vælge den rigtige strategi. Det giver dig mulighed for at konvertere flere kunder, beholde dem og øge din ACV.

Her er nogle ting, der kan hjælpe dig med at mestre din SaaS-forretningsprisstrategi:

  • Udfør konkurrentundersøgelser for at bestemme, hvilke funktioner andre tilbyder, og til hvilket prisklasse for at forstå, hvad kunderne er villige til at betale.
  • Bestem, hvilken type kunder du vil tiltrække, og indstil dine priser i overensstemmelse hermed. For eksempel, hvis du er målrettet mod freelancere eller SMB ‘ er, skal du holde dine priser lave for at gøre dem overkommelige. Men hvis du ønsker at tiltrække virksomheder, vil en højere pris ikke være et problem.
  • Bestem, om du vil tilbyde priser pr.bruger, funktionsbaseret prisfastsættelse, betal, mens du går, eller tilpasset prisfastsættelse. Det afhænger stort set af den branche, du er i, og dine ideelle kunder. En pay-as-you-go-mulighed, mens Spotify bruger priser pr.

Ijremsd

Ijremsd
  • overvej fremtidige markedsføringsstrategier, når du beslutter den rigtige pris for dit produkt. For eksempel kan du tilbyde rabatter eller vedtage penetrationspriser for at tiltrække flere kunder. På samme tid vil du ikke lide et tab. Derfor ville en god ide være at hæve dine priser og derefter tilbyde en rabat for at gøre det overkommeligt for kunderne.

dyk dybere: Competitive Pricing Strategy Guide (dækker B2B-og B2C-virksomheder)

6) forbedre din Marketingmålretningsproces

erhvervelse af flere kunder er endnu en måde at øge din ACV på. For at gøre det skal du forbedre din marketingmålretningsproces. Jo bedre målretning, jo hurtigere køber kunden.

Her er nogle måder at målrette dine ideelle kunder for at maksimere relevansen:

  • Opret en detaljeret køber persona for bedre at forstå dine kunder og deres smertepunkter.
  • udvikle en Content marketing strategi. Sørg for, at hvert indhold adresserer din målgruppes bekymringer. Følg også en 80/20-regel, hvor 80% af indholdet er uddannelsesmæssigt, mens 20% af det er salgsfremmende.Udfør konkurrentforskning for at forstå, hvilken slags meddelelser der resonerer bedst med din målgruppe. Kontroller, hvilken type indhold dine rivaler offentliggør på deres blog og sociale medier. Værktøjer som Ahrefs og Sprout Social kan hjælpe dig med at gøre det. For eksempel, nedenstående billede viser topsider, månedlig trafik, og trafik værdi for en hjemmeside, som er værdifuld info til brændstof dit indhold marketing strategi:

indsat billede 0 3

indsat billede 0 3
  • Opret en markedsprofiler. Dette hjælper med at bestemme den mest effektive type marketingkommunikation til dit målmarked.
  • Byg separate destinationssider for hvert kundesegment. For eksempel, hvis du leverer tjenester til enkeltpersoner, små virksomheder og virksomheder, skal du oprette forskellige sider for at fremhæve funktionerne for hver af dem. Du kan derefter bruge betalte annoncer til at køre målrettede kunder til forskellige destinationssider.

Book min gratis Saas Marketing konsultation

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *